ورق استنلس استیل به ورقی گفته می‌شود که پایه آن آهن است اما آلیاژهای دیگری نیز دارد و عناصر دیگر بسته به خواص مکانیکی مانند شکل‌پذیری، جوش و سختی در آن ترکیب شده‌اند. این محصولات درصد کمی از کربن دارند و این مقدار معمولا زیر عدد ۲ است. با افزایش درصد کربن موجود در ورق استیل، شکل‌پذیری کاهش و مقاومت آن‌ها افزایش می‌یابد. ورق استیل در دو نوع متفاوت مربع و مستطیل شکل تولید شده که هر دو ابعاد متفاوتی نیز دارند و بسته به نیاز پروژه انتخاب می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز ورق‌های استیل مقاومت بسیار بالای آن‌ها در برابر تحمل دماهای بالا و پایین است به طوری که این ورق‌ها می‌توانند تا دماهای ۱۰۰۰+ درجه سانتی‌گراد و -۲۰۰ درجه را تحمل کنند. در ادامه شما را با مشخصات و انواع ورق استیل آشنا خواهیم کرد. همچنین شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت ورق استیل به لینک مربوطه در سایت های فولاد مراجعه کنید.

استنلس استیل چیست

فولادها به دو دسته فولاد ساده یا استیل ضدزنگ تقسیم می‌شوند که فولاد ساده کربنی دارای عناصر محدودی است، به این معنا که به جز کربن دارای سیلیسیم، منگنز، گوگرد و فسفر نیز خواهدبود. حال اگر عناصری مانند کروم به آهن اضافه شود استیل ضدزنگ تولید می‌شود. این محصول همان طور که از نامش مشخص است ضد خوردگی بوده و در برابر خوردگی‌های مختلف مقاومت بالایی دارد. علاوه بر آن کروم پس از ترکیب با اکسژن هوا به اکسید کروم تبدیل می‌شود. این لایه را با چشم نمی‌توان دید، اما این عنصر موجب ایجاد لایه‌ای بین هوا و فلز شده و از استیل محافظت می‌کند.

انواع ورق استیل

در طبقه‌بندی این محصول، ورق‌ها براساس آلیاژ تقسیم‌بندی می‌شوند. استیل‌ها چند سری دارند از جمله سری ۳۰۰ و ۴۰۰٫ در میان انواع رده استیل، استیل سری ۳۰۰ پرفروش‌تر است و کاربرد بیشتری دارد. این محصول ضدزنگ بوده و به انواع مختلفی مثل ۳۰۴، ۳۰۵، ۳۱۶،۳۲۱، ۳۴۷ تقسیم می‌شود که در بین همه موارد ۳۰۴ از سایرین پرمصرف‌تر است. جهت اطلاع از قیمت ورق استیل ۳۲۱ می‌توانید به لینک مربوطه در سایت های فولاد مراجعه نمایید.

سری ۴۰۰ از استیل ضدزنگ نیز کاربرد متفاوتی داشته و عموما در زندگی روزمره مشاهده می‌شود. برای مثال از استیل ۴۲۰ برای ساخت کارد و چنگال استفاده شده و استیل سری ۴۳۰ برای تزئینات و دکوراسیون کاربرد دارد. به طورکلی این فلز قابلیت شکل‌پذیری خوبی دارد و به خاطر عناصری که در این ورق است قیمت ارزان‌تری از استیل سری ۳۰۰ دارد. از جمله ورق‌های استیل پرکاربرد در صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورق استیل سری ۲۰۰

این نوع ورق‌ها از آلیاژهای آستینیتی کروم، نیکل و منگنز به‌ عنوان آلیاژهای اصلی ساخته می ‌شوند و انواع آن عبارتند از:

  1. ورق استیل ۲۰۱: از نوع آستینیتی و تولید شده به روش نورد سرد.
  2. ورق استیل ۲۰۲: از نوع آستنیتی و تولید شده با ترکیب فولاد ضدزنگ.

ورق استیل سری ۳۰۰

  • ورق استیل ۳۰۱: از ویژگی‌های مهم ورق ۳۰۱ می‌توان به قابلیت شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره نمود. همچنین قابلیت جوشکاری این محصول نیز مطلوب است.
  • ورق استیل ۳۰۲: این دسته از ورق‌ها بسیار مقاوم بوده و در برابر خوردگی نیز مقاومت خوبی از خود نشان داده است.
  • ورق استیل ۳۰۳: این محصول دارای مقادیر بیشتری گوگرد و فسفر بوده و از این رو شکل‌پذیری بهتری دارد.
  • ورق استیل ۳۰۴: استیل ۳۰۴ دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل بوده و با نام ورق استیل ۱۸/۸ نیز معروف است.
  • ورق استیل ۳۰۴L: همان استیل ۳۰۴ با درصد کمتری کربن بوده که مناسب جوشکاری است.
  • ورق استیل ۳۰۹: یکی از پرکاربردترین ورق‌های استیل که دارای مقاومت حرارتی بسیار خوبی است.
  • ورق استیل ۳۱۶: استیل ۳۱۶ علاوه بر کروم و نیکل، مولیبدن نیز دارد. یعنی کروم ۱۶ درصد، نیکل ۱۰ درصد و ۲ درصد مولیبدن دارد. به ۳۱۶ استیل ضد زنگ گرید دریایی هم می‌گویند و برای همین در صنایع کشتی‌سازی و دریایی از آن به وفور استفاده می‌کنند.
  • ورق استیل ۳۱۶L: همان استیل ۳۱۶ با درصد کمتری کربن است.
  • ورق استیل ۳۱۷: این ورق به دلیل دارا بودن درصد مولیبدن بالا دارای خواص مطلوبی است.
  • ورق استیل ۳۲۱: دارای خصوصیاتی نزدیک به استیل ۳۰۴ بوده که خواص جوشکاری مطلوبی دارد.

ورق استیل سری ۴۰۰

  • ورق استیل ۴۰۵: یکی از ورق‌های استیل رده ۴۰۰ بوده که برای جوشکاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • ورق استیل ۴۰۸: دارای مقاومت بالا در برابر حرارت و مقاومت ضعیف در برابر خوردگی است.
  • ورق استیل ۴۰۹: ورق مورداستفاده در اگزوز خودرو بوده که قیمت پایینی دارد.
  • ورق استیل ۴۱۰: دارای مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی است.
  • ورق استیل ۴۱۶: این ورق دارای درصد گوگرد بالایی بوده از این رو قابلیت ماشین‌کاری و شکل‌پذیری بالایی دارد.
  • ورق استیل ۴۲۰: این ورق‌ها در زندگی روزمره برای مثال در ساخت کارد و چنگال مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • ورق استیل ۴۳۰: دارای شکل‌پذیری بسیار خوبی بوده و از این رو در ساخت لوازم تزئینی مورداستفاده است.
  • ورق استیل ۴۴۰: به دلیل کربن بالا دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدگی بوده و در لوازم خانگی از آن استفاده می‌شود.
  • ورق ۴۴۶: مناسب کار در دماهای بالا

ورق استیل سری ۵۰۰

این دسته از ورق‌ها به دلیل دارا بودن درصد بالایی عنصر کروم در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و در کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر حرارت دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق استیل سری ۶۰۰

ورق ‌های استیل سری ۶۰۰ نیز براساس نوع آلیاژ مورداستفاده در آن‌ ها متفاوت بوده و هریک دارای مقاومت و کاربرد متفاوتی هستند. در دسته‌بندی دیگر ورق‌های استیل را به دو دسته بگیر و نگیر تقسیم‌بندی می کنند. مطمئنا شما نیز دو اصطلاح متداول استیل بگیر و نگیر را شنیده‌اید. در ادامه قصد داریم تفاوت‌های این دو استیل را برای شما به طور کامل مطرح نماییم. در تعریفی ساده می‌توان گفت اگر شما آهن‌ربایی داشته باشید و آن را به استیل بگیر نزدیک کنید جذب آن شده و چنانچه به استیل نگیر نزدیک کنید به آن جذب نمی‌شود.

فولادهای زنگ نزن که در بازار وجود دارند مانند ۳۰۴ و ۳۱۶ دارای عناصر کروم و نیکل هستند و همین دو عنصر باعث نگیر بودن آن‌ها می‌شود. لازم به ذکر است که استیل‌های سری ۴۰۰ دارای کروم بوده و این عنصر خاصیت مغناطیسی فولاد زنگ نزن را حفظ می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تفاوت استیل بگیر و نگیر می‌توانید به مقاله مربوطه در سایت “های فولاد “مراجعه نمایید. از دیگر انواع ورق استیل می‌توان به ورق استیل براق و طلایی پرداخت که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید مقاله ” ورق استیل طلایی چیست ” را نیز مطالعه نمایید.

یکی دیگر از مزایای ورق‌های استیل قابلیت بازیافت راحت این محصول بوده به طوری که می‌توان گفت به صورت صددرصد قابل بازیافت هستند. همچنین به راحتی می‌توان آن‌ها را در کارگاه ذوب و مجددا قالب‌گیری نموده و استفاده کرد. می‌توان گفت که اکثر ورق‌های استیل موجود در جهان یعنی حدود ۸۰ درصد آن‌ها به روش بازیافت تولید می‌شوند.

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی