میلگرد استیل

میلگرد استیل یا شفت استیل و مفتول استیل از مهم‌ترین متریال‌های قطعه سازی و ساخت و ساز هستند. از ساخت انواع قطعات صنعتی و سازه‌های ماشین‌آلات گرفته تا ساخت سازه‌های عمرانی، میلگرد از اصلی‌ترین مواد اولیه است که استفاده از آن در صنایع ضروری است. میلگرد و مفتول استیل می‌توانند بسته به استفاده آن‌ها نقش‌های مهم و متفاوتی را ایفا کنند. به همین دلیل خرید میلگرد استیل باکیفیت و با قیمت میلگرد استیل مناسب که بتواند نیازهای فنی مورد نظر را به خوبی رفع کند، یک ضرورت برای صنعتگران است. تولیدکننده میلگرد استیل

قبل از اقدام به خرید میلگرد استیل لازم است اول به نوع نیاز و کاربری مدنظر خود و دوم آشنایی با ویژگی‌های فنی این محصول بپردازید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر قصد خرید میلگرد و مفتول استیل را دارید و یا علاقه‌مند به آشنایی با این محصول هستید حتما تا پایان این متن همراه ما باشید.

عملکرد عناصر تشکیل دهنده میلگرد استیل

عنصر اصلی در آلیاژهای فولاد ضد زنگ کروم است که یک لایه اکسید روی سطح این فلز تشکیل می‌دهد تا فولاد را در برابر خوردگی محافظت کند. اکسیدکروم به صورت لایه‌ای نازک، غیرفعال، چسبنده و نامرئی روی میلگرد را می‌پوشاند. هر زمان که میلگرد در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرد، این لایه با آزاد کردن مقدار کمی اکسیژن از میلگرد محافظت می‌کند.

افزایش محتوای کروم میزان تشکیل لایه اکسیدی را در شرایط بحرانی افزایش می‌دهد و به همین دلیل است که آلیاژهایی که در محیط‌های خورنده قرار می‌گیرند میزان کروم بیشتری دارند. نیکل خواصی مانند شکل پذیری و فرم پذیری فولاد ضد زنگ را بهبود می‌بخشد. این عامل در ساخت میلگرد‌ها بسیار مهم است. چرا که همانطور که قطعاً مشاهده کرده‌اید، میلگرد‌ها را برای استفاده در ساخت قطعات مختلف، تغیر شکل می‌دهند و خم می‌کنند و به همین دلیل نیاز است که میلگرد قابلیت شکل پذیری خوبی داشته باشد.

عناصر دیگری مانند مولیبدن، نیتروژن نیز مقاومت در برابر خوردگی را همراه با کروم بهبود می‌بخشند. وجود نیکل و مولیبدن بیشتر مانند آلیاژ ۳۱۶، می‌تواند باعث افزایش قیمت میلگرد استیل هم بشود. چرا که این عناصر از گران‌ترین عناصر آلیاژی هستند که در ساخت فولادهای ضد زنگ به کار می‌روند.

ویژگی‌های میلگرد استیل

در زمان خرید میلگرد استیل یا خرید شفت استیل مهم است که به خواص این محصول که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، توجه کنید:

مقاومت در برابر خوردگی
کاهش هزینه چرخه عمر با توجه به قابلیت بازیافت ۱۰۰ درصدی
مقاومت و استحکام کششی بالا
قابلیت ماشین‌کاری مناسب
قابلیت پولیش و پرداخت‌کاری عالی
قابلیت جوشکاری خوب (برخی از گریدها)
شکل پذیری خوب (برخی از گریدها)
کمترین نیاز به تعمیر و نگهداری
مغناطیسی (بگیر) یا غیر مغناطیسی (نگیر) بودن بسته به نوع آلیاژ
خواص مکانیکی خوب در دمای بالا و پایین
کیفیت ظاهری جذاب و عالی
دوام بالا و افزایش عمر مفید سازه به ویژه در سازه‌های دریایی

انواع میلگرد استیل

قبل از خرید شفت استیل با توجه به فرایند تولید و ویژگی‌هایی که از قطعه‌ حاصل انتظار دارید، باید انواع آن را بشناسید. از نظر ساختار متالورژیکی می‌توان میلگردهای استیل را به ۴ نوع زیر تقسیم کرد:

میلگرد زنگ نزن مارتنزیتی
میلگرد زنگ نزن فریتی
میلگرد زنگ نزن آستنیتی
میلگرد زنگ نزن داپلکس یا آستنیتی – فریتی

در بین ۴ نوع بالا، تنها میلگردهای فولادی زنگ نزن آستنیتی و داپلکس به عنوان آرماتورها تقویتی در سازه‌های بتنی استفاده می‌شوند. از طرف دیگر میلگردهای مارتنزیتی مثل آلیاژ استیل ۴۲۰ قابلیت عملیات حرارتی و سخت شدن را دارند. ما در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

۱٫ میلگرد زنگ نزن فریتی

این میلگردها از فولادهای زنگ نزن فریتی ساخته می‌شوند. ویژگی فولادهای فریتی قابلیت شکل پذیری عالی آن‌هاست. این فولادها استحکام کمتری به نسبت باقی انواع میلگرد استیل دارند اما مزیتی که شکل پذیری آن‌ها دارد باعث کاربرد زیاد این میلگردها شده است. فولاد زنگ نزن فریتی مانند باقی آلیاژها مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد و همچنین می‌تواند در دماهای بالا پایداری خود را حفظ کند. به عنوان نمونه رایج این گروه از آلیاژها می‌توان به استیل گرید ۴۳۰ اشاره کرد.

۲٫ میلگردهای استیل مارتنزیتی

مارتنزیت سخت‌ترین فاز تشکیل دهنده فولادهاست به همین دلیل میلگردهای استیل مارتنزیتی دارای استحکامی مثال زدنی است. اما عیب اصلی آنها قابلیت شکل پذیری کمتر به نسبت سایر میلگرد‌هاست. بعلت قابلیت شکل پذیری پایین‌تر فاز مارتنزیت به نسبت آستینیت و فریت، در مصارفی که نیاز به خمکاری و یا شکل‌دهی و ماشینکاری دارد استفاده از این نوع میلگرد توصیه نمی‌شود. این نوع میلگرد نیز مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد و در دماهای بسیار زیاد نیز می‌تواند پایداری خود را حفظ کند.

آلیاژهای مارتنزیتی مانند استیل ۴۲۰ قابلیت انجام عملیات حرارتی نیز دارند.

۳٫ میلگرد استیل آستنیتی

فولاد ضد زنگ آستنیتی حاوی حداقل ۷% نیکل است که به فولاد انعطاف پذیری بالایی می‌دهد. فاز آستنیت در ساختار فولادهای ضد زنگ باعث شکل پذیری خوب آن‌ها شده است. استفاده از این آلیاژها به این دلیل است که برای استفاده در برخی از مصارف، میلگردهای استیل نیاز به شکل پذیری زیادی دارند. از این رو این نوع میلگرد بیشتر به عنوان میلگردهای تقویتی، سازه‌های صنعتی و ایجاد نماهای معماری و سایر موارد استفاده می‌شود. در هنگام خرید میلگردهای استیل آستنیتی هم باید لیست قیمت میلگرد استیل با ویژگی‌های مشخص را از فروشنده بخواهید. قیمت میلگرد ضد زنگ هم بسته به نوع آن متفاوت است و باید تفاوت‌ها و شباهت‌‌ها را در نظر داشته باشید.

فولادهای ضد زنگ آستنیتی در کشورهای مختلف براساس میزان عناصر آلیاژی به گریدهای مختلف طبقه بندی می‌شوند. به عنوان نمونه آلیاژهای آستنیتی میتوان به گرید بسیار پرمصرف استیل ۳۰۴ و گرید بسیار مقاوم به خوردگی استیل ۳۱۶ اشاره کرد. قیمت میلگرد استیل گریدهای مختلف هم طبیعتاً با هم تفاوت دارد و علت آن میزان استفاده از عناصر آلیاژی است که قیمت‌های متفاوتی دارند. این گریدها در جدول زیر قابل مشاهده هستند:

۴٫ میلگرد استیل دوبلکس یا آستنیتی – فریتی

استیل دوفازی آستنیتی فریتی دارای خواص ترکیبی فولاد زنگ نزن آستنیتی و فریتی است، و به دلیل کنار هم بودن این دو فاز در ساختار فولاد به آنها دوبلکس یا داپلکس گفته می‌شود. این میلگرد نسبت به فولادهای آستنیتی حاوی مقدار کمتری نیکل است اما استحکام و انعطاف پذیری بالایی دارد. استیل داپلکس در برابر خوردگی نیز مقاومت بسیار خوبی دارد. قیمت میلگرد استیل دوبلکس با نوع قبلی متفاوت است و باید این تفاوت قیمت را هنگام خرید در نظر داشته باشید.

فولادهای دوبلکس به طور گسترده در صنایع کاغذ، خمیر، پتروشیمی و سایر موارد استفاده می‌شوند. فولادهای دوبلکس نیز بر اساس نسبت عناصر آلیاژی با عیارهای مختلف در کشورهای مختلف طبقه بندی می‌شوند. برای نمونه میلگرد استیل ۲۲۰۵ از رایج‌ترین گریدهای استیل داپلکس است. پس حتما قبل از خرید از فورشنده بخواهید تا استاندارد آن را برای شما مشخص کند.

برای انتخاب آن‌ها بر اساس آلیاژ مورد استفاده نیاز است تا علاوه بر داشتن اطلاعات درباره نحوه خرید میلگرد استیل، کاربری خود را نیز در نظر گرفته تا بتوانید مقرون به صرفه‌ترین انتخاب را داشته باشید. همچنین می‌توانید از کارشناسان و متخصصین های فولاد نیز کمک بگیرد. فروش میلگرد استیل

میلگرد استیل
میلگرد استیل

کاربردهای میلگرد استیل

به طور قطع می‌توان گفت که میلگردهای استیل یکی از پرکاربردترین مقاطع استیل در قطعه سازی هستند. همچنین کاربردهای بسیاری در صنایع تولیدی و ساختمانی دارند. به لطف کاربردهای همه جانبه این محصول، معاملات آن در بازار بسیار رایج است و تولید آن‌ها به یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنایع تولید محصولات استیل بدل شده است. برای بررسی بهتر و مقایسه لیست قیمت میلگرد استیل، بهتر است کاربردهای انواع میلگرد ضدزنگ را بشناسید که برخی از آنها عبارتند از:

ساخت قطعات صنعتی
ساخت قطعات استاندارد (پیچ و پرچ)
خودروسازی
ساخت و ساز
کشتی سازی
کاغذ و خمیر کاغذ
تجهیزات پزشکی و دارویی
تجهیزات شیمیایی
صنعت نساجی
تجهیزات دریایی
دریچه‌ها و پمپ‌ها
مبدل‌های حرارتی
صنلیع دفاعی و هوافضا
تولیدات روغن
تولیدات نفت و گاز و پتروشیمی

تماس تلفنی