انواع میلگرد آجدار

انواع میلگرد آجدار


انواع میلگرد آجدار

به‌طورکلی میلگرد به چهار دسته‌ A1 تا A4 تقسیم می‌شود. میلگرد A1، همان میلگرد ساده و صیقلی است؛ اما سه مورد دیگر، همگی آجدار هستند. در این بخش این سه نوع میلگرد را بررسی می‌کنیم.

۱) میلگرد آجدار A2

میلگرد A2، یا S340 ساده‌ترین میلگرد آجدار با تنها یک شیار است که است به‌صورت مارپیچ از ابتدا تا انتهای میلگرد امتداد می‌یابد. به این محصول، میلگرد مارپیچ ساده نیز گفته می‌شود. از نظر شکل‌پذیری، آن را در دسته‌ی میلگردهای نیمه‌خشک قرار می‌دهند. بنابراین این محصول در مقایسه با میلگرد ساده، شکل‌پذیری کمتری داشته اما نسبت به میلگردهای a3 و a4 بهتر عمل می‌کند. درصد کربن میلگرد a2، ۰٫۲ تا ۰٫۳ درصد است. جوشکاری روی این محصول نیز در شرایط خاص قابل‌انجام است اما به‌ طور کلی توصیه نمی‌شود. قطر میلگرد A2 معمولا تا ۱۲ میلیمتر است که انواع زیر هشت میلیمتر تنها به‌صورت کلاف عرضه می‌شوند.

) میلگرد آجدار A3

میلگرد A3 پرکاربردترین نوع میلگرد آجدار در صنعت ساختمان‌سازی است. این محصول، دو ردیف آج در‌هم‌تنیده‌ی مارپیچ یا جناقی دارد و به همین دلیل به آن میلگرد مارپیچ نیز گفته می‌شود.

میلگرد A3 را از آلیاژی با کربن بیشتر نسبت میلگرد a2 تولید می‌کنند که حاوی حدودا ۰٫۳ تا ۰٫۳۷ درصد از این ماده است. این آلیاژ در مقایسه با میلگرد A1 و A2، علاوه بر مقاومت بیشتر در برابر تنش و نیروهای برشی، تا حدی قابلیت ماشین‌کاری و خم‌کاری تا زوایای نه‌چندان تند نیز دارد. میلگرد A3 قابل جوشکاری نیست. میلگرد a3 خود در دو نوع S400 و S420 تولید می‌شود. آلیاژ S400 کربن کمتری نسبت به S420‌ دارد. قطر میلگرد A3 نیز معمولا بین ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متر است.

۳) میلگرد آجدار A4

اگر می‌پرسید که گران‌ترین نوع میلگرد آجدار چیست؟ پاسخ، میلگرد A4 است. محصولی که در عین درصد کربن نه‌چندان زیاد، سختی و مقاومت بسیار بالایی دارد. میلگرد a4، به‌جای ردیف‌های شیار، آج‌های دوکی‌شکل مانند اعداد هفت یا هشت دارد که در دو طرف محیط دایره‌ی مقطع میلگرد قرار گرفته‌اند. این شکل از آج‌ها سبب شده‌اند که این محصول، بیشترین مقاومت را در برابر تنش داشته باشد. دیگر دلیل مقاومت عالی میلگرد a4، استفاده از تکنولوژی ترمکس در فرآیند تولید آن است.

مقاومتی که هر میلگرد a4 به بتن می‌دهد، چندین برابر میلگردهای دیگر بوده و به کاهش هزینه‌های پروژه و افزایش سرعت آن کمک می‌کند. به این محصول، میلگرد S520 یا آج مرکب گفته می‌شود. این میلگرد، قابلیت جوشکاری و خم‌کاری ندارد. قطر آن نیز معمولا بین ۲۵ تا ۴۰ میلیمتر است.

نحوه تولید میلگرد آجدار

مانند بسیاری دیگر از مقاطع فولادی در تولید میلگرد آجدار نیز نورد، نقش اساسی دارد. در این فرآیند، شمش‌های فولادی در درون کوره‌های نورد گرم از میان غلطک‌های متعدد عبور داده می‌شوند تا به ضخامت و شکل نهایی برسند. دمای کوره‌ها معمولا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است. فرآیند شکل‌دهی در سه مرحله انجام می‌شود که طی هر کدام فشار و کشش معینی به شمش‌ها اعمال می‌شود. پس از رسیدن به قطر و طول مشخص، فرآیند آج زنی انجام می‌شود. این مرحله، برای میلگرد a2 همزمان با نورد است.

از روش نورد سرد نیز گاهی برای تولید میلگردهای A3 استفاده می‌شود. روش ترمکس که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم نیز شامل عبور میلگردها پس از مرحله‌ی نورد گرم از داخل نازل‌های آب عبور است تا با سرد شدن ناگهانی، لایه‌ای به نام مارتنزیت روی آنها تشکیل شود. این روش به افزایش استحکام میلگرد بدون نیاز به افزایش کربن آن کمک می‌کند.

مشخصات و ویژگی‌های میلگرد آجدار چیست؟

ویژگی‌های میلگرد آجدار بسته به نوع آن متفاوت است. از مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد A2 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنش جاری: ۳۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع
  • تنش گسیختگی: ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع
  • تغییر شکل پلاستیکی: حدود ۱۸ درصد
  • شکل‌پذیری: بالا

مشخصات میلگرد A3 نیز عبارتند از:

  • تنش جاری: ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع
  • تنش گسیختگی: ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع
  • تغییر شکل پلاستیکی: حدود ۱۴ درصد
  • شکل‌پذیری: متوسط

ویژگی‌های میلگرد A4 نیز به شرح زیر است:

  • تنش جاری: ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع
  • تنش گسیختگی: ۶۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع
  • تغییر شکل پلاستیکی: حدود ۱۱ درصد
  • شکل‌پذیری: پایین

میلگرد استیل

نبشی استیل

کاربردهای میلگرد آجدار

کاربردهای میلگرد آجدار نیز بسته به انواع آن متفاوت است که به تفکیک عبارتند از:

  • کاربرد میلگرد A2: خاموت‌سازی، دال، آرماتوربندی عرضی، تیر بتنی، ستون و دیوار برشی، مش‌بندی ساختمان و کاربردهایی که نیز به خم‌کاری دارند.
  • کاربرد میلگرد A3: آرماتوربندی طولی و فونداسیون در ساختمان‌سازی و سیویل‌های صنعتی
  • کاربردهای میلگرد A4: دیوارهای برشی، قاب‌های خمشی و چرخشی، ساخت سازه‌های شهری و تجاری بزرگ مانند بنادر، پل و غیره

 

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی