ورق آلومینیوم چیست؟ انواع آن

ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم


ورق آلومینیوم در کارخانه‌ها از طریق نورد گرم تولید می‌شود. ضخامت این ورق‌ها بین ۲/۰ تا ۰۰۶/۰ میلی‌متر است.به راحتی می‌توان آن‌ها را خم کرد زیرا این ورق‌ها بسیار انعطاف‌پذیر هستند، بنابراین. این ورق‌ها از نوع ورق‌های سبک به شمار می‌آیند. در این مقاله به بررسی این موارد پرداخته‌ایم: پیدایش آلومینیوم، ورق آلومینیوم چیست، تولید ورق‌ آلومینیوم، انواع ورق‌ آلومینیوم، خواص ورق‌ آلومینیوم، ورق‌ آلومینیوم رنگی، کاربردهای ورق آلومینیوم.

ورق آلومینیوم فلزی سبکی است. این نوع از ورق‌ها تنها به صورت سبک و ظریف تولید می‌شوند. ورق آلومینیومی به طور گسترده در بخش‌های مختلف جهان به دو صورت شیت و رول موجود است و برای اولین بار در قرن ۲۰ میلادی تولید شدند و به عنوان جایگزینی برای قلع به شمار می‌آیند.

 

پیدایش آلومینیوم

از عناصری که به طور فراوان در پوسته زمین یافت می‌شود، می‌توان به آلومینیوم اشاره نمود. اما توجه داشته باشید که این ماده در حالت آزاد بسیار کمیاب است. این عنصر در صنعت مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در زمان‌های آغازین کشف این عنصر جداسازی آن از سنگ‌ها بسیار دشوار بود و علت آن این است که این عنصر در زمین تنها به صورت ترکیبی با سایر عناصر موجود است. در زمان‌های دور این عنصر حتی از طلا با ارزش‌تر بود اما در سال ۱۸۸۹ شیوه‌ای آسان برای استخراج آن کشف شد و این امر دلیلی بر کاهش قیمت ورق آلومینیوم گردید. استفاده از این فلز در صنعت افزایش یافت تا اینکه از بازیافت قطعات موجود آلومینیومی نیز برای استفاده مجدد از آن استفاده نمودند.

ورق روغنی

ورق گالوانبزه

ورق آلومینیوم چیست؟

ورق آلومینیوم فلزی سبکی است. این نوع از ورق‌ها تنها به صورت سبک و ظریف تولید می‌شوند. ورق آلومینیومی به طور گسترده در بخش‌های مختلف جهان به دو صورت شیت و رول موجود است و برای اولین بار در قرن ۲۰ میلادی تولید شدند و به عنوان جایگزینی برای قلع به شمار می‌آیند.
ورق آلومینیوم در ابعاد و ضخامت های گوناگون موجود است:
  • ضخامت: ۰٫۲ الی ۳۰ میلی‌متر
  • ابعاد استاندارد: x2500 – 1000×2000 1250
  • ابعاد قابل سفارش: ابعاد دلخواه
  • آلیاژ استاندارد: ۱۰۵۰ – ۱۲۰۰ – ۳۱۰۵
  • آلیاژهای قابل سفارش: ۱۱۰۰ – ۳۰۰۳
کویل آلومینیوم:
کویل آلومینیوم (رول آلومینیوم) در ابعاد و آلیاژهای مختلف زیر مورد استفاده است:
ضخامت ۰٫۲ الی ۶ میلی‌متر
عرض‌های استاندارد: ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی‌متر
عرض‌های قابل سفارش: ۲۰ الی ۱۲۵۰ میلی‌متر
آلیاژهای استاندارد: ۳۱۰۵ و ۱۰۵۰ میلی‌متر
آلیاژهای قابل سفارش: ۳۰۰۳ و ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ میلی‌متر
آلومینیوم فلزی است بسیار سبک که دارای مقاومت بالایی در مقابل خوردگی میباشد.

 

انواع ورق‌ آلومینیوم

ورق‌‌های آلومینیومی مانند سایر ورق‌های تولیدی در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. این نوع از ورق‌ها را از جنبه‌های متفاوتی می‌توان دسته‌بندی کرد. مثلا در تولید در دو حالت شیت و رول ارائه می‌گردد. از نظر طرح روی سطح ورق، با توجه به کاربرد، انواع ورق آلومینیوم آجدار، ساده و امباس یا از نظر فرم انواع ورق‌های ذوزنقه‌ای، کرکره‌ای، شادولاین وجود دارد. گاهی با توجه به کاربرد برای تقویت برخی خواص یا زیبایی ورق‌ها را رنگ می‌کنند یا پوشش می‌دهند که این به نوبه خود دسته‌بندی جدیدی برای ورق‌های آلومینیومی است که از جمله آن می‌توان به ورق آلومینیومی با پوشش پلی سرلین و پلی کرافت اشاره کرد.

ورق آلومینیوم آلیاژی با پوشش پلی سورلین: در مورد این ورق آلومینیوم، برای ایجاد عایق رطوبتی یک پوشش سه لایه‌ای از پلی اتیلن روی آن داده می‌شود تا مقاومت آن در برابر خوردگی گالوانیک افزایش یابد و بیشتر برای مخازنی که در شرایط رطوبتی و سوراخ‌شوندگی قرار دارد مناسب است.

ورق آلومینیومی با پوشش پلی کرافت: برای پوشش‌دهی ورق از عایق گرم مانند پشم شیششه استفاده می‌شود، این عایق‌ها چون شامل نمک هستند، زمانی که رطوبت نفوذ می‌کند، باعث میس‌شود که ورق فلزی رسانا شده و خورده می‌شود، پس از ورق کرافت استفاده می‌شود تا رطوبت ورودی را جذب کند و مقاومت به خوردگی ورق افزایش یابد.

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی