مقدمه

در این مقاله، ما به بررسی های فولاد می‌پردازیم و به دنبال تعریف و انواع مختلف میلگرد هستیم. با پیشرفت استفاده از سازه‌های بتنی در صنعت ساخت و ساز، محصولات فولادی، به‌خصوص میلگرد، جایگاه مهمی در سازه‌ها به‌عنوان جزء اصلی برای افزایش استحکام و مقاومت آنها یافته‌اند. با توجه به این‌که بتن مقاومت کششی کمی نسبت به نیروهای خارجی دارد، میلگرد به‌عنوان عاملی برای تقویت و افزایش استحکام این سازه‌ها کنار بتن استفاده می‌شود.

میلگرد اصولاً از فولاد با استفاده از آلیاژهای مختلف و با رعایت استانداردهای جهانی که هر کدام معیارهای خاصی برای تولید آن مشخص می‌کنند، ساخته می‌شود. در ایران، میلگردها طبق استاندارد روسی و به‌سه روش نورد گرم، نورد سرد و ترمکس تولید می‌شوند. این محصول فولادی دارای تنوع بسیار بالایی است و در سایزبندی‌های گوناگون توسط تعداد زیادی از کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود.

در ادامه، در ابتدا به‌صورت مختصر با تاریخچه ظهور این محصول در صنایع ساخت و ساز آشنا خواهیم شد، سپس، انواع میلگرد را بررسی و تحلیل خواهیم کرد تا به‌خوبی به سوالات مهمی چون “میلگرد چیست” و “انواع آن کدامند” پاسخ دهیم. با ما همراه باشید تا این اطلاعات را به‌دست آوریم.

تاریخچه ی پیدایش میلگرد

هرچند زمان دقیق ظهور میلگرد در صنعت ساخت و ساز به طور کامل مشخص نیست، اما محققان با کشف برخی سازه‌های فرانسوی قدیمی، مانند قلعه ونسن که در قرن پانزدهم ساخته شده بود، معتقدند که استفاده از میلگرد به صورت نه چندان گسترده از آن زمان آغاز شده بود. نبشی آهن

هرچند استفاده از بتن در ساخت بناها از دوران های باستانی شناخته شده است و قطعاً تا زمان‌های قدیمی‌تری باز می‌گردد، اما آن سازه‌ها در مقایسه با امروزه با استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار نبودند.

در اواسط قرن نوزدهم میلادی با ترکیب فولاد در ساخت میلگرد و استفاده از آن همراه با بتن، تحول عظیمی در ساخت سازه‌های بزرگ و مستحکم به وجود آمد. به‌طوری که با گذر زمان، استفاده از بتن آرمه به‌سرعت به روش محبوبی برای ساخت سازه‌های اروپایی تبدیل شد و آرمه آرام آرام جایگزین فولاد در قاره آمریکا نیز شد.

در کل، میلگرد به ظهور آسمان‌خراش‌های مدرن کمک کرد. پل‌ها، بزرگراه‌ها، میادین ورزشی، مدارس، سدها، فرودگاه‌ها و بسیاری از پروژه‌های دیگر همگی بر مقاومت و دوام بتن آرمه امروزی متکی هستند.

با استفاده از میلگرد، نه تنها مشکلات ترک‌خوردگی شدید بتن حل شدند بلکه به‌طور چشمگیری ظرفیت باربری و پایداری سازه‌ها افزایش یافت.

امروزه، تنوع بسیار زیادی از میلگرد تولید می‌شود که هر کدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، کاربردی انحصاری دارند. حال که با مفهوم میلگرد آشنا شدیم، در ادامه انواع آن را به‌صورت کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم. ناودانی آهن

انواع میلگرد کدامند؟

میلگردها به دلیل تنوع بالای خود، دارای دسته‌بندی‌های گوناگونی هستند که با توجه به ویژگی‌های ظاهری، مشخصات مکانیکی، جنس، و نوع کاربردشان، می‌توان آنها را شناخت. در ادامه انواع میلگرد را به صورت کامل و معتبر برای شما توضیح می‌دهیم:

 

۱. میلگرد شاخه‌ای:

این نوع میلگرد به دلیل کمتر بودن انعطاف‌پذیری، به صورت باز و تکی به فروش می‌رسد.

۲. میلگرد کلاف:

میلگردهای کلافی عموماً دارای قطر کمتری هستند و به دلیل انعطاف‌پذیری بالاتر، به صورت کلاف در هم پیچیده شده اند. این ویژگی باعث می‌شود حمل و نقل و انبار‌کردن آنها بسیار آسان‌تر باشد.

انواع میلگرد براساس مشخصات مکانیکی

میلگردها براساس مشخصات مکانیکی به ۴ دسته ی زیر تقسیم می شوند:

. میلگرد ساده (A1):

این نوع میلگرد با نام میلگرد نرم و بدون آج هم شناخته می‌شود. سطح آن صاف است و برای آهنگری، تغییر شکل و انجام عملیات جوشکاری مناسب است.

۲. میلگرد آجدار مارپیچی (A2):

میلگرد (A2) با نام‌های نیمه‌سخت و آج ساده نیز به بازار عرضه می‌شود. آج‌های آن به شکل فنری دارای خمیدگی‌هایی هستند و برای عملیات‌های ساختمانی، به خصوص خاموت‌زنی، کاربرد دارد. در صورت اجبار می‌توان روی آن جوشکاری انجام داد، اما توصیه می‌شود از این کار پرهیز شود.

۳. جناغی (A3):

میلگرد (A3) با نام‌های دیگری مانند سخت با آج پیچیده نیز شناخته می‌شود که به دلیل سختی زیادش، برای آهنگری و تغییر شکل به هیچ وجه مناسب نیست و جوشکاری روی آن غیرمجاز است.

۴. آجدار مرکب (A4):

نوع A4 از میلگردهای سخت با آج پیچیده شناخته می‌شود که به صورت مارپیچ دوسوتی با زاویه‌های ۳۵ تا ۷۵ درجه تولید می‌شود. میلگرد A4 برای انواع سازه‌های ساختمانی (به‌جز دیواره‌های برشی و قاب‌های خمشی ویژه) و بتن آرمه قابل استفاده است.

 

بهتر است بدانید:

تسمه آهن چیست؟

ورق گالوانیزه پیست؟

 

۱. میلگرد فایبرگلاس:

میلگرد فایبرگلاس یا GFRP از فیبر کربن (الیاف شیشه) ساخته می‌شود و به عنوان جایگزین مناسب برای میلگردهای فولادی استفاده می‌شود. این نوع میلگرد به دلیل مقاومت کششی بالا شناخته می‌شود، اما یکی از عیوب آن قیمت بالای آن است.

۲. میلگرد گالوانیزه:

میلگرد گالوانیزه با پوششی از روی در طی فرآیندهای مختلف تولید می‌شود و در شرایطی که زنگ‌زدگی و خوردگی محتمل است، استفاده می‌شود.

۳. میلگرد اپوکسی:

میلگردهای اپوکسی با پوشش ظریف برای محیط‌های قلیایی و با احتمال خوردگی بالا مناسب هستند. اما باید توجه داشت که این نوع میلگرد در محیط‌های با حرکت مکانیکی شدید ممکن است آسیب ببیند و به‌همین دلیل گزینه‌ی مناسبی نباشد.

۴. میلگرد فولادین:

میلگرد فولادین از فولاد کربنی ساخته می‌شود و در اکثر بتن‌ریزی‌ها استفاده می‌شود. مقاومت کششی فوق‌العاده این نوع میلگرد، آن را به عنوان ستون فقرات بتنی شناخته می‌کند. همچنین به‌دلیل رنگ سیاه کربن، به آن میلگرد سیاه (Black Bar) نیز گفته می‌شود.

۵. میلگرد تقویت شده پلمیری یا کامپوزیت:

این نوع میلگرد از ترکیب الیاف و رزین پلیمری ساخته شده است و به‌دلیل مقاومت در برابر سایش و خوردگی با نام انگلیسی FRP شناخته می‌شود. یکی از مزیت‌های رقابتی آن، وزن سبک و حمل و نقل آسان است.

۶. میلگرد اروپایی:

میلگرد اروپایی از منگنز ساخته شده است که به دلیل خاصیت خمش‌پذیری آسان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع میلگرد از نظر قیمت ممکن است ارزان‌تر باشد، اما باید توجه داشت که در مناطق با شرایط آب‌وهوایی شدید یا تحت تأثیر زمین‌شناسی مانند زمین‌لرزه، مناسب نباشد.

۷. میلگرد ضدزنگ یا استنلس:

میلگرد ضدزنگ در شرایطی که خورندگی بسیار زیاد است و استفاده از میلگرد گالوانیزه مناسب نیست، توصیه می‌شود. اما باید به‌یاد داشته باشید که قیمت این نوع از گالوانیزه گران‌تر است.

 

۱. میلگرد HSD:

میلگرد HSD با استفاده از میزان کمی کربن، بسیار مناسب برای جوشکاری است و دارای استحکام کششی و چکش‌خوری بالایی می‌باشد.

 

۲. میلگرد زیگزاگ:

این نوع میلگرد با اتصال دو مدل میلگرد ساده و آجدار از طریق جوش یا قلاب به وجود می‌آید و کاربرد اصلی آن در ساخت سقف بناها است.

 

۳. میلگرد ترانس:

میلگرد ترانس با ظاهر ضیغلی و براق، در پروژه‌های مانند نمای ساختمان‌ها یا ساخت بدنه‌ی اتومبیل‌ها که ظاهر زیبا اهمیت دارد، استفاده می‌شود.

۴٫ میلگرد تقویتی:

این نوع میلگرد برای تقویت ساختمان و جبران ضعف آن در برابر ریزش ساختمان هنگام گودبرداری یا زلزله مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تیرچه‌های بتنی، دیواره‌های برشی و فونداسیون به کار می‌رود.

 

۵٫ میلگرد حرارتی:

استفاده از نوع حرارتی در بتن‌ریزی ساختمان بسیار رایج است و نقش اساسی آن در جلوگیری از ترک‌خوردگی بتن است.

 

۶. میلگرد بستر:

این نوع میلگرد از دو میلگرد موازی با فاصله‌های مختلف ساخته می‌شود و در برابر زلزله و فشارها مقاوم است و برای افزایش مقاومت در برابر تنش‌های خمشی و برشی استفاده می‌شود.

 

۷. میلگرد راستا:

میلگرد راستا در فونداسیون ساختمان‌ها برای ایجاد مقاومت کششی در بتن استفاده می‌شود.

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی