ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟

ناودانی چیست؟

ناودانی چیست؟


ناودانی پروفایل باز تشکیل شده از یک جان Web و دو بال Flanges عمود بر آن می باشد.

ناودانی استیل

ناودانی اهن

UPN ، UNP و یا ناودانی یکی از مقاطع پرکاربرد در ساختمان سازی و صنعت می باشد. به ناودانی U-Channel (کانال U شکل) نیز می گویند. پرمصرف‌ترین نوع ناودانی، ناودانی فولاد ساختمانی می‌باشد. برای ابعادِ ناودانی استانداردهای ویژه‌ای وجود دارد.

 

با توجه به اینکه نبشی و ناودانی و همچنین تیرآهن و ناودانی همیشه در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، آن‌ها را در کنار هم ذکر می‌کنند. استاندارد های مشترکی نیز در این محصولات پرکاربرد وجود دارد که مورد استناد قرار می‌گیرند.

 

نبشی اهن

نبشی استیل

قیمت ناودانی پرسی تابع قیمت ورق سیاه ، ورق روغنی و ورق گالوانیزه می‌باشد. همچنین قیمت ناودانی فابریک تحت تاثیر قیمت روز آهن می باشد. چرا که قیمت مقاطع تولید شده از روش‌های نورد و عملیات حرارتی، نیازمند آهن هستند و قیمت آهن به شدت تاثیر گذار است در قیمت محصول فرآوری شده.

 

همچنین از نظر روش تولید به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که در ادامه بهتر این موضوع را بررسی می‌کنیم.

 

اما عموما ناودانی به این صورت در بازار عرضه نمی‌شود. بسته به نیاز مشتری و جامعه هدف، کارخانجات تولید کننده فولاد ناودانی را به روش‌هایی روکش دار می‌کنند تا ناودانی در شرایط خاص نیز مقاوم باشد و دوام بیاورد.

 

در تولید ناودانی‌های صنعتی و ساختمانی، علاوه بر فولادهای کربنی از پوشش گالوانیزه، کامپوزیت‌های پلیمری، آلومینیوم، فولادهای ضدزنگ نیز استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که قیمت ناودانی با جنس‌های مختلف، متفاوت است.

نوع آلومینیوم از نظر وزنی معمولا سبک‌تر است و قابلیت شکل‌پذیری و استحکام بالاتری دارد. بیشترین کاربرد ناودانی آلومینیومی معمولا در ساخت چارچوب‌های درب و پنجره، شاسی تریلی‌ها و اسکلت سازه‌هایی پرهزینه است. آلیا‌ژهای به کار رفته در ناودانی آلومینیومی معمولا در مجموعه سری ۶۰۰۰ قرار دارد.

 

علاوه بر این ناودانی‌ها از نظر شکل ظاهر در دو نوع ساده و مشبک قرار دارند، که در ادامه به اختصار هر یک از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

از جمله کارخانه‌های داخلی معروف تولید کننده ناودانی، می‌توان به کارخانه فولاد البرز غرب، کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)، کارخانه فولاد ناب تبریز، کارخانه شکفته مشهد و کارخانه نورد یاوران زنجان را اشاره کرد. ناودانی یکی از پروفیل‌های ساختمانی محبوب است که مقاومت و استحکام زیادی دارد.

 

از این رو در برابر حوادث می‌تواند از ساختمان مراقبت کند. این پروفیل مقطع باز ساختمانی، از نظر سرعت نصب امتیاز نسبتا خوبی دارد و در مدت زمان کوتاهی در محل از قبل مشخص شده قابل نصب است. برای استفاده در دهانه‌ها و خرپاها بسیار مناسب است.

 

از دیگر نکات مثبت آن که می‌تواند گزینه مناسبی برای پروژه‌ ساختمانی شما باشد، می‌توان به عمر طولانی و صرفه اقتصادی آن اشاره کرد.

 

 

چرا باید ناودانی بخریم؟ مقایسه ناودانی با دیگر مقاطع فولادی

 

مقاطع فولادی در اشکال و انواع گوناگونی تولید می‌شوند، اما ناودانی به دلیل، سبک بودن و انعطاف‌پذیرتر بالا نسبت به سایر مقاطع فولادی کاربرد بیشتری دارد.انعطاف‌پذیری بالای ناودانی موجب می‌شود تا در هر شرایطی بتوان آن را به شکل مورد نظر درآورد. البته ناودانی معایبی نیز دارد.

 

یکی از معایب بزرگ ناودانی، مقاومت کمتر  آن نسبت به سایر مقاطع فولادی است. با این حال به سبب قیمت مناسب‌تر، بازار خرید و فروش ناودانی بهتر از سایر مقاطع فولادی است و در ایران به شدت کاربرد دارد.

 

 

انواع ناودانی را بشناسید

 

ناودانی بر اساس شکل ظاهری بدنه، وزن، حالت سطح مقطع، کاربرد و نحوه تولید انواع مختلفی دارد. همچنین بزرگ‌ترین تفاوت ناودانی‌های مشابه، استاندارد تولید آن‌هاست. برای مثال ناودانی استاندارد اروپایی با ناودانی استاندارد داخلی متفاوت است. در ادامه دقیق‌تر بررسی می‌کنیم. ابتدا به بررسی استاندارد می‌پردازیم.

استاندارد‌های ناودانی‌ها

ناودانی یکی از پر مصرف‌ترین تولیدات فولادی است که به دو روش نورد سرد و گرم تولید می‌شود و در کاربری عمرانی به دو نوع C و U تقسیم می‌شوند. برای ناودانی دو نوع استاندارد ابعادی UPE و UPN وجود دارد که UPN (یا همان UNP) کاربرد صنعتی بیشتری داشته و به ناودانی اروپایی شهرت دارد.

 

تفاوت این دو استاندارد در بال‌های به کار رفته در هر کدام از آن‌هاست. استاندارد UPE بال‌های موازی دارد و برای ناودانی C در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که  استاندارد UPN بال‌های مخروطی شکل دارد و برای ناودانی‌ U مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

این دو استاندارد تعریف شده در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده از این محصول در کشورهای دیگر با استانداردهای مخصوص به خود تعریف می‌شود.

 

استاندارد فرانسه NFA 45-255 و استاندارد DIN EN ISO 12944-3 برای ناودانی در نظر گرفته شده که در برابر خوردگی مقاوم می‌باشد. همچنین کلیه مشخصات ناودانی‌های بازار کشور از جمله مشخصات ابعادی، وزنی و رواداری‌های مربوط به آن، در استاندارد DIN 1026 و استاندارد ملی ایران ۴۴۷۷ بخش اول آمده است.

 

نکته: استاندارد DIN EN ISO 12944-3 برای ناوداني‌های مقاوم به خوردگی است.

 

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی