مشخصات ورق ST52

مشخصات ورق ST52


مشخصات ورق ST52

مشخصات ورق سیاه ST52 به عنوان یک محصول صنعتی در بین سایر کیفیت ها، برای خریداران این محصول اهمیت بسیار زیادی دارد، اما بهتر است بدانید این فلز بیشترین اهمیت را برای تولید کنندگان و سازندگان لوله ها، مخازن حمل، مخازن تحت فشار و سایر مقاطع فولادی دارد. از مشخصات فنی این محصول می توان به تولید در بازه ضخامتی ۲/۱ تا ۱۰۰ میلی متر بسته به کارخانه تولید کننده اشاره کرد. عرض ورق ST52 نیز بین ۶۵۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر می باشد. در مورد طول این گرید صنعتی همچنین باید گفت اگر به صورت رول باشد، محدودیتی نداشته و به صورت شیت نیز طول های متغیری بین ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی متر دارد.

با این حال همان طور که در فرآیند تولید ورق سیاه و مطالب قبلی ذکر شد، این محصولات پس از تولید و قرارگیری در مجاورت هوای آزاد، به دلیل نداشتن لایه پوششی حفاظت کننده در سطح خود، دچار اکسیداسیون می شوند. همچنین به علت تولید در دمای بسیار بالا و فرآیند نورد گرم، دارای سطحی زبر و رنگی مات می باشند؛ از این رو برای از بین بردن لایه های آلودگی، چربی، اکسیداسیون و … فرآیند اسیدشویی بر روی آن ها انجام می شود.

فرآیند اسیدشویی در جهت پاکسازی سطح فلزات از این لایه ها انجام می شود. از دیگر کاربرد های ورق های اسیدشویی شده علاوه بر مواردی که ظاهر عملیات اهمیت دارد، می توان به تولید ورق های سرد و پوشش دار اشاره کرد. در واقع هدف از تولید ورق های سرد یا روغنی، دستیابی به محصولاتی به مقاومت بالا در برابر فشار، خوردگی و در عین حال ضخامت پایین است؛ در نتیجه بدیهی است که قیمت ورق روغنی یا سرد از محصولات گرم و اسیدشویی شده بیشتر باشد، اما بهتر است بدانید نرخ این محصولات بسته به نرخ ورق سیاه تعیین می شود؛ زیرا این فلزات با استفاده از انجام فرآیند اسیدشویی و نورد سرد بر روی ورق های گرم تولید می گردند.

 

کاربرد ورق  ST52

خواص مکانیکی و شیمیایی ذکر شده در فوق، سبب کاربرد ورق ST52 در موارد زیر شده است:

  • ساخت ریل قطار
  • بدنه جرثقیل ‌ها
  • اسکلت پل ‌ها
  • شاسی ماشین ‌های سنگین
  • تجهیزات بالابر
  • توربین‌ های بادی
  • سازه‌ های دریایی و زیرزمینی
  • سازه‌ های فلزی ( به دلیل قابلیت جوش پذیری خوب)
  • لوله کشی یا ساخت خطوط لوله انتقال
  • ساخت مخازن مخازن تحت فشار
  • ساخت و سازهای عمرانی
  • ساخت انواع کانتینر
  • ساخت خودرو و ماشین سازی

با این حال ممکن است کنجکاو باشید که از کدام گرید ورق سیاه برای تولید محصولات سرد و پوشش دار استفاده می کنند. بیشترین گرید مورد استفاده برای کاربرد های ساختمانی و تولید فلزات دیگر ورق گرم ST37 می باشد. منظور از محصولات پوشش دار نیز، ورق های گالوانیزه، رنگی و قلع اندود است که از بین آن ها بیشترین محبوبیت را ورق گالوانیزه به خود اختصاص می دهد.

ورق های گالوانیزه از طریق انجام فرآیند اسیدشویی بر روی ورق سیاه معمولی، قرارگیری در فرآیند نورد سرد و در نهایت غوطه ور شدن در حوضچه های مذاب حاوی فلز روی تولید می شوند. این فلز به عنوان یک لایه حفاظت کننده آند بر روی فولاد و آهن که نقش کاتد را داشته، عمل کرده و سبب مقاومت آن ها در برابر عواملی مانند خوردگی، زنگ زدگی و رطوبت می شوند.

از دیگر ویژگی های فولاد گالوانیزه نیز می توان به داشتن قابلیت فرم پذیری، رنگ آمیزی و جوشکاری اشاره کرد. بدیهی است که قیمت ورق گالوانیزه از محصولات ذکر شده مانند ورق سیاه یا روغنی بیشتر است، اما با وجود ویژگی های ذکر شده برای آن به عنوان یک فولاد با مقاومت و در عین حال ضخامت پایین، نرخ مقرون به صرفه ای دارد؛مشتریان جهت خرید ورق گالوانیزه می توانند با کارشناسان فروش ورق ها تماس گرفته تا به صورت کامل راهنمایی شوند.

فرآیند تولید ورق ST52

فرآیند تولید ورق های ST52، مانند ورق سیاه معمولی می باشد و همان طور که شرح داده شد، تنها برخی از عناصر در ترکیبات شیمیایی آن اضافه می گردند. ابتدا اسلب فولادی یا تختال در کوره های پیش گرم کن و در دمای ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار گرفته تا به صورت فولاد نرم به خط نورد منتقل شود.

البته پیش از منتقل شدن به خط نورد، سطح تختال ها پوسته شویی شده تا لایه های اکسیدی در سطح آن ها که در مرحله ریخته گری شمش ها به وجود آمده اند، از بین بروند.

در خط نورد سخت که شامل دو تا سه قفسه است، اسلب ها از بین ۲ تا ۴ غلتک رفت و برگشتی عبور می کنند. این غلطک ها در خلاف جهت یک دیگر حرکت کرده و سبب کاهش ضخامت افزایش طول تختال می گردند. پس از نورد سرد، تختال های نازک شده به خط نورد نهایی منتقل می شوند که دارای ۳ تا ۷ قفسه است.

در این مرحله ضخامت تختال ها مجدداً تا میزان مورد نظر کاهش یافته و شیت های گرم یا سیاه پس از طی مرحله سرد کاری به صورت کلاف یا رول در می آیند. عناصر مورد نظر نیز در مرحله پیش گرم کن به فولاد مذاب اضافه می شوند. این ترکیب در نهایت سبب تولید ورق سیاه صنعتی ST52 می شود.

با این حال برای تولید سایر فولاد ها بیشتر از گرید ST37 استفاده می کنند. این دو گرید با یک دیگر شباهت های زیادی از نظر روش تولید، فلز پایه و … دارند، اما تفاوت در ترکیبات شیمیایی آن ها سبب تمایز در سایر موارد به خصوص کاربرد این دو شده است.

به طور مثال برای تولید فولاد گالوانیزه از ورق های گرم معمولی اسیدشویی شده استفاده می شود. در نهایت ورق گالوانیزه نیز در تولید محصولات شیروانی و رنگی به کار برده می شود. منظور از محصولات شیروانی، ورق های گالوانیزه و رنگی هستند که با استفاده از دستگاه رول فرمینگ، فرم های مختلف کرکره ای، شادولاین، سفال و ذوزنقه ای بر روی آن ها اعمال می گردد.

با وجود این توضیحات می توان گفت نرخ ورق های سیاه بر سایر ورق های فولادی مانند قیمت ورق کرکره نیز تأثیرگذار می باشد. این فرم از گالوانیزه برای پوشش انواع سقف ها به کار برده می شود و با داشتن تنوع در طرح و رنگ یکی از محبوب ترین ورق های فرمینگ به شمار می آید. همچنین محصولات کرکره ای به دلیل داشتن طرح های دایره ای به ورق سینوسی نیز شهرت دارند.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق ST52

همان طور که در ابتدای مطلب نیز ذکر شد، یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر قیمت ورق ST52، میزان عرضه و تقاضا در بورس است. با این وجود بهتر است بدانید نرخ شمش نیز یکی دیگر از این موارد است. در کشورهای مختلف جهان برای تعیین نرخ پایه هر ورق فولادی، به قیمت شمش فولادی وارداتی و صادراتی مراجعه می کنند، اما در ایران به علت وجود تحریم های اقتصادی و سیاسی، نرخ این فلزات بر اساس قیمت پایه آن ها در بورس کالا مشخص می شود.

ضخامت و ابعاد این محصولات نیز تأثیر به سزایی در قیمت آن ها دارد. کیفیت ST52 با وجود داشتن عناصر، خواص و کاربرد های متنوع با ضخامت های ۱ تا ۱۰۰ میلی متر و دو عرض ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی متری تولید و عرضه می شود. وزن این فلزات نیز نقش به سزایی در قیمت نهایی آن ها دارند. برای خرید هر محصول با داشتن ابعاد مورد نظر خود، می توانید به جدول وزن ورق سیاه مراجعه کرده و سپس از طریق آن، قیمت ورق ST52  را به دست آورید.

ورق st52

 

تولید کنندگان ورق ST52

برترین تولید کنندگان ورق های فولادی گرم ST52 در کشور شرکت فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه اکسین اهواز، کارخانه کاویان اهواز، فولاد گیلان و خرم آباد می باشند که پایه ترین کارخانه در کشور که تولیدات این دسته از محصولات را آغاز کرد مربوط به شرکت فولاد مبارکه در ۷۵ کیلومتری استان اصفهان است.

به نقل از سایت metalsupermarkets تولید ورق سیاه به صورت زیر است:

Black Steel involves the production of sheet metal from billets by passing the steel through rollers while above its recrystallisation temperature to desired physical dimensions. Multiple passes through the rollers may be necessary to produce the final dimensions.

ترجمه:

فولاد سیاه شامل تولید ورق فلزی از بیلت ها با عبور فولاد از میان غلتک ها در حالی که بالاتر از دمای تبلور مجدد آن تا ابعاد فیزیکی مطلوب است، می باشد. برای تولید ابعاد نهایی ممکن است چندین عبور از غلتک ها لازم باشد.

گرد st52

ورق ck45

 

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی