ورق استیل چیست؟

معرفی ورق استیل

در صنایع گوناگونی ورق‌های فلزی استفاده می‌شود. ورق‌های فلزی انواع مختلفی دارند و کاربرد آن‌ها در زندگی امروزه متفاوت است. ورق استیل یکی از ورق‌های پرکاربرد است که صنایع زیادی از آن در متریال محصولات خود استفاده می‌کنند. برای پاسخ به پرسش ورق استیل چیست، بهتر است ابتدا به چند نکته کلی درباره ورق‌ها بپردازیم. یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای بررسی ورق‌ها جنس فولاد به کار رفته در آن است.

ورق که یکی از محصولات پرکاربرد صنایع است، از شمش فولادی تهیه می‌شود و در تهیه آن، ضخامت ورق‌ها را کمتر از ۴ میلی‌متر در نظر می‌گیرند

فاکتور دیگری که در خرید این محصول بررسی می‌شود ابعاد و اندازه آن است. این فاکتورها با مشخص شدن استاندارد محصول تعیین می‌شود. به صورت کلی منظور از استاندارد محصول بررسی چند فاکتور است که قبل از خرید لازم است به آن توجه شود. استانداردها تاثیر مهمی بر قیمت محصولات نیز دارند. به همین جهت قبل از خرید، استاندارد تولیدی محصولات توسط خریداران و مصرف‌کنندگان بررسی می‌شود.

معرفی ورق استیل

در صنایع گوناگونی ورق‌های فلزی استفاده می‌شود. ورق‌های فلزی انواع مختلفی دارند و کاربرد آن‌ها در زندگی امروزه متفاوت است. ورق استیل یکی از ورق‌های پرکاربرد است که صنایع زیادی از آن در متریال محصولات خود استفاده می‌کنند. برای پاسخ به پرسش ورق استیل چیست، بهتر است ابتدا به چند نکته کلی درباره ورق‌ها بپردازیم. یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای بررسی ورق‌ها جنس فولاد به کار رفته در آن است.

ورق گالوانیزه

تسمه استیل

ورق که یکی از محصولات پرکاربرد صنایع است، از شمش فولادی تهیه می‌شود و در تهیه آن، ضخامت ورق‌ها را کمتر از ۴ میلی‌متر در نظر می‌گیرند.

فاکتور دیگری که در خرید این محصول بررسی می‌شود ابعاد و اندازه آن است. این فاکتورها با مشخص شدن استاندارد محصول تعیین می‌شود. به صورت کلی منظور از استاندارد محصول بررسی چند فاکتور است که قبل از خرید لازم است به آن توجه شود. استانداردها تاثیر مهمی بر قیمت محصولات نیز دارند. به همین جهت قبل از خرید، استاندارد تولیدی محصولات توسط خریداران و مصرف‌کنندگان بررسی می‌شود.

 

 

ورق استیل چیست؟

یکی از آلیاژهای مورد استفاده کارخانه‌های تولیدکننده ورق، استیل است که از پایه آهن و حاوی کمتر از ۲ درصد کربن است. خواص مکانیکی و سختی ورق استیل به دلیل وجود کربن در آلیاژ آن با سایر ورق‌ها تفاوت دارد. میزان کربن استفاده شده نیز بسیار مهم است. نبشی آهن

درصورتی که کربن کمتر از ۰٫۱۵ درصد باشد، به فولاد نرم کربنی شناخته می‌شود که از آن در تولید میخ، پرچ و لوله‌های درزدار کاربرد دارد. میزان ۰٫۱۵ تا ۰٫۳ کربن به کم‌کربن معروف است و در ساخت تیرآهن، میلگرد، چرخ‌دنده از آن استفاده می‌شود. میزان ۰٫۳ تا ۰٫۶ آلیاژ کربن به کربن متوسط معروف است و برای تولید شفت، میل‌لنگ، فنر کاربرد دارد. به آلیاژ بالای ۰٫۶ درصد نیز پرکربن گفته می‌شود که در تهیه اره، آچار، مته و پیچ‌گوشتی به کار می‌رود.

ورق استیل کربنی و آلیاژی

ورق استیل به دو شکل ساده ‌کربنی و آلیاژی تولید می‌شود و تفاوت آن‌ها در عناصر تولیدی ورق است. عناصر تشکیل دهنده ورق استیل ساده کربنی شامل سیلیسیم، منگنز، گوگرد و فسفر است. اگر آلیاژهای دیگری به این ترکیب اضافه شود، منجر به تولید استیل ضدزنگ می‌شود.

برای بررسی بیشتر پرسش ورق‌ استیل چیست، می‌توان گفت که در استیل‌های ضدزنگ معروف به استنلس دارای عناصر نیکل، مولیبدن، کروم است که سبب مقاومت آن دربرابر خوردگی می‌شود. ویژگی خوب این محصول قابل بازیافت بودن آن است و می‌توان مجدد آن را قالب‌گیری کرد.

صاف و صیقلی بودن سطح ورق‌ها، مقاومت در برابر خوردگی یا زنگ‌زدگی، براق بودن سطح، روکش‌دار بودن، ضداسید و … از ویژگی‌های قابل توجه ورق‌های استیل است.

ضخامت ورق های استیل در بازار از ۴۰ صدم میلی‌متر شروع می‌شود و تا ضخامت ۲۰ میلی‌متری در بازار یافت می‌شود. عرض این محصول معمولا در اندازه‌های ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متری به فروش می‌رسد.

 

 

 

 انواع ورق‌های استیل

در ادامه بررسی ورق استیل چیست به انواع ورق‌های استیل می‌رسیم. ورق ها را بر اساس آلیاژ به چند سری مثل سری ۳۰۰ و ۴۰۰ تقسیم‌بندی می‌کنند. رایج‌ترین سری این محصول سری ۳۰۰ است که به انواع مختلفی از جمله ۳۰۴، ۳۰۵، ۳۲۱، ۳۱۶، ۳۴۷ تقسیم می‌شود. استیل ۳۰۴ از پرمصرف‌ترین ورق‌های استیل است. لوله استیل نیز از دارای همین استانداردهاست چراکه آلیاژ استفاده شده در هر یکسان است.

اما در وسایل کوچک و روزمره زندگی استیل سری ۴۰۰ کاربرد فراوانی دارد. برای مثال استیل ۴۲۰ به دلیل پولیش کردن ان در تولید کارد و قاشق و چنگال کاربرد دارد. استیل ۴۳۰ بیشتر در تزئینات و دکوراسیون به کار می‌رود و از ان برای طراحی‌های داخلی خودرو و منازل بهره می‌جویند. استیل‌های سری ۴۰۰ قابلیت شکل‌پذیری خوبی دارد و قیمت ارزان‌تر آن نسبت به سری ۳۰۰ به دلیل وجود عناصر به کار رفته در این ورق ها است.

 

 

ورق روغنی

آلیاژ ورق استیل

لازم به ذکر است که آلیاژهای مختلفی در تولید ورق‌های فلزی به کار می‌روند ازجمله آلومینیوم، مس، برنج و…. نکته قابل توجه دیگر در ورق‌ها روش تولید آنها است که بر اساس دو روش تولید نورد گرم و سرد این محصولات ویژگی‌ منحصربه‌فردی می‌یابند. هفت دسته‌بندی اصلی در ورق‌های فلزی وجود دارد که در زیر برخی یکی از دسته‌بندی‌ها یعنی ورق‌های استیل را بررسی می‌کنیم.

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی