فرق ورق سیاه فابریک و برش خورده از تولید تا کاربرد

فرق ورق سیاه فابریک و برش خورده از تولید تا کاربرد

فرق ورق سیاه فابریک و برش خورده از تولید تا کاربرد


ورق سیاه فابریک چیست؟

ورق سیاه به روش نورد گرم تولید می‌شود. در این فرآیند، ابتدا اسلب فولادی در کوره پیش گرم می‌شود و سپس توسط آب با فشار بالا، اکسیدهای سطحی از روی آن حذف می‌شوند. پس‌ازآن، اسلب روی خط نورد گرم پیش می‌رود و برای چندین بار از بین غلتک‌های رفت و برگشتی عبور می‌کند تا ضخامت آن کاهش یابد. سپس با عبور ورق حاصله از یک سری استند، عرض و ضخامت آن کنترل می‌شود. در انتها با عبور ورق از بخش سرمایش، به دمای اتاق می‌رسد و توسط دستگاه کویل پیچ، ورق به‌صورت رول درمی‌آید. حال اگر در انتهای خط تولید، یک سری تجهیزات برش قرار داده شود، ورق‌ها را در طول‌های مشخص برش می‌دهد و از این طریق ورق سیاه فابریک تولید می‌شود. به این نوع ورق، شیت فابریک نیز گفته می‌شود.

 

 

ورق سیاه برش خورده چیست؟

همان‌طور که گفته شد، ورق سیاه به دو روش رول و شیت در کارخانه تولید می‌شود. برای برخی مصارف، کارفرماها ترجیح می‌دهند که ورق را به‌صورت رول خریداری کرده و آن‌ها را در کارگاه برش دهند. دلیل این امر می‌تواند موجود نبودن سایز، طول و عرض موردنیاز در بین مشخصات رایج ورق سیاه باشد. ورق سیاه برش خورده در کارگاه توسط ابزارهای برش مانند برش لیزری روی ورق رول به‌صورت شیت درمی‌آید. به همین دلیل به آن شیت برش خورده گفته می‌شود.

ورق گالوانیزه

ورق روغنی

 

تفاوت ورق سیاه فابریک و برش خورده

با توجه به موارد یادشده در بالا، اولین و مهم‌ترین تفاوت ورق سیاه فابریک و برش خورده در روش تولید آن‌هاست. به‌طوری‌که ورق سیاه شیت فابریک و ورق سیاه شیت برش خورده به ترتیب در کارخانه و کارگاه تولید می‌شوند. تفاوت در روش تولید یکی از مهم‌ترین پارامترهای تأثیرگذار بر مشخصات فنی، خواص و درنهایت قیمت تمام‌شده محصول است.

از دیگر تفاوت‌های ورق سیاه شیت فابریک و برش خورده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت ابعادی: ورق شیت فابریک نسبت به شیت برش خورده دارای دقت ابعادی بهتری است. چراکه این محصول در کارخانه و توسط دستگاه‌های مخصوص به‌صورت استاندارد برش داده می‌شود. اما عملیات برشکاری ورق رول برای تولید شیت برش خورده در کارگاه و معمولاً توسط دستگاه‌هایی با دقت کمتر صورت می‌پذیرد.
  • کیفیت برش: ازآنجایی‌که ورق سیاه فابریک در کارخانه برشکاری می‌شود، این کار توسط دستگاه‌های اتوماتیک انجام شده و کیفیت بالاتری را برای ورق به ارمغان می‌آورد. درصورتی‌که برشکاری ورق در کارگاه ممکن است توسط اپراتورهایی انجام شود که مهارت و دقت لازم را ندارند. این امر سبب بهتر بودن کیفیت سطحی ورق شیت فابریک و عدم وجود پیچ‌وتاب یا قوس در آن‌ها می‌شود.
  • قیمت ورق: به‌طورکلی، قیمت رول ورق سیاه ارزان‌تر از قیمت شیت فابریک ورق سیاه است. دلیل این امر به روند سریع برشکاری و عدم انجام فرآیندهای اضافی در خط تولید آن مربوط می‌شود. اما قیمت نهایی ورق برش خورده از رول علاوه بر قیمت پایه ورق، شامل هزینه برشکاری در کارگاه و دستمزد اپراتور نیز می‌شود. به همین دلیل شیت فابریک ارزان‌تر از شیت برش خورده است.

 

شیت فابریک بهتر است یا شیت برش خورده؟

پاسخ به این پرسش کاملاً به تجهیزات در دسترس شما بستگی دارد. برای افرادی که دارای کارگاه برشکاری هستند، خرید رول ورق سیاه به دلیل قیمت ارزان‌تری که دارد، صرفه اقتصادی بیشتری دارد. چراکه آن‌ها می‌توانند با هزینه بسیار کمتر خودشان این ورق‌های رول را برشکاری کرده و به‌صورت شیت برش خورده درآورند.

اما اگر ابزارهای لازم و کارگاه تخصصی برشکاری ندارید، بهتر است که ورق سیاه شیت فابریک را از کارخانه خریداری کنید. باوجوداینکه قیمت واحد کیلوگرم این محصول نسبت به حالت رول بیشتر است، اما ورق‌ها در کارخانه و توسط دستگاه‌های مخصوص و اپراتورهای ماهر برشکاری می‌شوند. بدین‌صورت، ورق‌های فابریک اعوجاج کمتری خواهند داشت و دقت ابعادی آن‌ها نیز بالاتر است. برشکاری ورق در کارگاه‌های بیرون از کارخانه آن‌هم اگر برای خودتان نباشد، هزینه تمام‌شده بیشتری را برایتان به دنبال خواهد داشت.

ورق st52

نظری یافت نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس تلفنی